روشهای حفاظت و نگهداری از روسازیها: مایکروسرفیسنگ و اسلاریسیل
Pavement Preservation Techniques: Microsurfacing and Slurry seal
دکتر حمیدرضا صاحبالزمانی، مدیر تحقیق و توسعه ، شرکت کندوان پارس
*دوشنبه 18 مرداد 1400، ساعت 1500 تا 16:30*
لینک ورود:
https://vc.sharif.edu/ch/civil-seminar
نحوه ورود: آزاد و بدون نیاز به پسورد، بر روی گزینه “میهمان” کلیک و درج نام خود وارد شوید.
چکیده
با گذر زمان، روسازی آسفالتی دچار پیرشدگی و خرابی شده و بهسازی آن نیز مستلزم صرف هزینه زیادی است.. چناچه در زمان مناسب با استفاده از روشهای مختلف از سطح راه نگهداری شود، میتوان با صرف هزینه کمتر، ضمن حفظ عملکرد روسازی عمر آن را افزایش داد.
دو نوع از روشهای متداول نگهداری پیشگیرانه راهها در دنیا، روشهای اسلاریسیل و مایکروسرفیسینگ هستند. در این دو روش، مخلوطی از مصالح ریزدانه، قیر امولسیون مخصوص، فیلر و افزودنیهای مناسب در ماشین مخصوص ساخته شده و به شکل یک لایه سرد نازک بر روی سطح راههای آسفالتی پخش میشود. با توجه به اثرات مهم کاربرد این دو روش در حفظ روسازیهای موجود و کاهش هزینهها، سازمان راهداری کشور در سال 1400 با رویکرد نگهداری پیشگیرانه از راههای موجود تصمیم گرفته است که برای معرفی این فناوری، در تمامی استانهای کشور حداقل یک پروژه اسلاری سیل یا مایکروسرفیسینگ تعریف و اجرا شود.
وبینار حاضر به بحث پیرامون روشهای اسلاریسیل و مایکروسرفیسینگ، مشخصات مواد و مصالح مورد نیاز، روشهای اجرا و همچنین آزمایشهای مربوط به طرح اختلاط و کنترل کیفی پرداخته خواهد شد. همچنین چند نمونه از پروژههای انجام شده در سطح کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در انتها، برخی از تجربیات نظام فنی و اجرایی کشور در این حوزه و نکات مربوط به آن به بحث و تبادل گذاشته خواهد شد. در مجموع این وبیناربرای محققین، دانشجویان، مشاوران، پیمانکاران و کارفرمایان فعال در این زمینه مفید و کاربردی خواهد بود.
Abstract
As time passes, pavements age and distresses are formed, thus making the costly rehabilitations inevitable Applying the appropriate preventive maintenance measures at the right time allow preservation and extension of their lives at substantially reduced costs.
Slurry seal and micro surfacing are the two most common preventive maintenance methods used around the world. In these methods, a mixture of fine aggregates, special emulsion bitumen, filler and appropriate additives is made using specific machinery and is placed as a cold layer on the existing surface of the asphalt pavement. Considering the role of these methods in pavement preservation the Road Maintenance and Transportation Organization in Iran has decided to carry out at least one slurry seal and/or micro surfacing project in each of the provinces in the current fiscal year to promote their usage.
In this webinar, slurry seal and micro surfacing methods will be introduced. The material specifications, application methods and also the mixing and quality control tests will be discussed. A few case studies from Iran will be discussed. This webinar is suitable for researchers, students, consultants contractors, and clients who work in the road sector.
بیوگرافی
حمیدرضا صاحبالزمانی، دوره تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشکده فنی دانشگاه تهران در رشتهی مهندسی عمران، گرایش راهوترابری گذرانده است. وی با اخذ رتبه اول در دوره کارشناسی ارشد، در چارچوب ضوابط استعداد درخشان دوره دکتری خود را آغاز و با درجه عالی به اتمام رساند. در طی دوره فرصت مطالعاتی دکتری، ایشان در آزمایشگاهِ واحد تحقیق و توسعه شرکت Eiffage واقع در لیونِ فرانسه برخی از آزمایشهای رساله خود را انجام و برنامه تحقیقاتی خود را پیگیری نمود. او بیش از 25 مقاله داخلی و بینالمللی در کنفرانسها و ژورنالهای معتبر به چاپ رسانده است. دکتر صاحبالزمانی فعالیت حرفهای خود را در شرکت کندوان پارس در سال 1391 آغاز نمود و اکنون به عنوان مدیر بخش راهسازی در این مجموعه مشغول به فعالیت است. علاوه بر این، ایشان مدیریت فعالیتهای تحقیق و توسعه شرکت را نیز بر عهده داشته و موضوعات تحقیقاتی شامل مدلسازی ویسکوالاستیک مخلوطهای آسفالتی، طراحی و اجرای روشهای نوین آسفالتهای حفاظتی از جمله آسفالتهای نازک و فوق نازک پلیمری را دنبال میکند. از دستاوردهای ایشان در این واحد میتوان به اجرای اولین پروژه آسفالت لایه نازک در کشور با همکاری شرکت فرانسوی Eiffage اشاره کرد. وی با عضویت در کمیتههای مربوطه در بازنگری نشریه 101، تدوین نشریه جرائم (شماره 773)، تدوین استانداردهای ملی در بخش قیر و آسفالت، بازنگری فهرستهای بها و همچنین تدوین آییننامه راههای ایران (نشریه 800) همکاری و مشارکت دارد. ایشان همچنین عضو فعال کمیته فنی انجمن شرکتهای راهسازی بوده و در سه سال گذشته نیز عضویت کمیته علمی همایش قیر و آسفالت را داشته است.
Biography
Hamidreza Sahebzamani holds a PhD in Road and Transportation Engineering from University of Tehran. He started his undergraduate studies in Civil Engineering at College of Engineering, University of Tehran in 2006. Recognized as an exceptional talent during his graduate studies, he was given the honor to continue his studies for obtaining a PhD degree without the entrance exam. He conducted part of his thesis experimental tests at Eiffage lab located in Lyon, France during his PhD sabbatical. He has published more than 25 papers in national and international conferences and journals. Dr. Sahebzamani joined Kandovan Pars Company in 2012 and currently is the head of the road construction department and quality control division. He is in charge of the R & D department as well. His research interests include viscoelastic modeling of asphalt mixtures and innovative methods of surface treatment, i.e. very thin-layer and ultra-thin layer polymer-modified asphalt. Carrying out the first very thin-layer asphalt project in Iran with the cooperation of Eiffage company, is one of his achievements in this department.
He is a member of different committees and has contributed to the revision of the Road General Technical Specification (No.101), preparation of the Guideline for Assessment of Quality & Technical Specifications of Performed Operations (No. 773), preparation of the National standards for bitumen and asphalt, revision of the price analysis handbook and preparation of the Iran Road code (No.800). He is also an active member of the technical committee of Road Construction companies’ association and has been a member of the scientific committee of the National Bitumen and Asphalt congress for the past three years.