مدلسازی رفتار ویسکوالاستیک ناهمگن مصالح آسفالتی با استفاده از رویکرد چند مقیاسی
A Multi-Scale Approach for Heterogeneous Viscoelastic Modeling of Bituminous Composites
دکتر پوریا حاجی کریمی، استادیار دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
چهارشنبه 3 دی 1399، ساعت 15:00 تا 16:30
لینک ورود:
https://vc.sharif.edu/ch/civil-seminar
نحوه ورود: آزاد، با درج نام خود، بدون نیاز به پسورد، با گزینه “میهمان” وارد شوید.
چکیده
مدلسازي رفتار رئولوژيكي و مكانيكي مصالح آسفالتي همواره به عنوان يك دغدغه مطرح بوده است. قیر معمولاً به عنوان یک ماده همگن در نظر گرفته میشود و منشأ بروز ویژگیهای ویسکوالاستیک در مقیاسهای مختلف مصالح آسفالتی شامل ماستیک آسفالتی (مخلوط فیلر و قیر)، ملات آسفالتی (مخلوط ریزدانهها و ماستیک آسفالتی) و بتن آسفالتی (مخلوط درشتدانهها و ملات آسفالتی) است. همگن بودن ساختار این مصالح آسفالتی از جمله فرضیات متداول در مدلسازی رئولوژیکی و مکانیکی آنهاست که تطابقی با واقعیت ساختاری و عملکردی آنها ندارد. در نظر گرفتن یک ساختار ناهمگن منجر به توسعه مدلهای دوفازی یا چندفازی میکرومکانیکی جهت پیشبینی ویژگیهای ماستیک آسفالتی میگردد. استفاده از رویکرد چندمقیاسی این امکان را فراهم میکند که خصوصیات ویسکوالاستیک در مقیاسهای بالاتر شامل ملات آسفالتی و مخلوط آسفالتی نیز تعیین گردد. بنابراین با در دست داشتن خصوصیات ویسکوالاستیک قیر و ویژگیهای الاستیک مصالح سنگی میتوان رفتار ویسکوالاستیک مخلوط آسفالتی را به عنوان یک ماده ناهمگن پیشبینی نمود.
Abstract
Modeling of rheological and numerical behavior of bituminous composites is a challenging problem. Bitumen is usually known as a homogeneous substance and responsible for bituminous composites’ viscoelastic properties at different scales, including asphalt mastic, asphalt mortar, and asphalt concrete. Considering bituminous composites as a homogeneous medium is a typical assumption that is not consistent with their real structure and performance. A heterogeneous structure can be considered to develop biphasic or multi-phasic micromechanical models to predict asphalt mastic characteristics to overcome such a shortcoming. It will then be possible to determine viscoelastic properties at other scales of asphalt mortar and asphalt concrete by implementing a multi-scale approach. Therefore, having viscoelastic properties of bitumen and aggregates’ elastic characteristics, it is possible to predict asphalt concrete’s mechanical behavior as a heterogeneous medium.
بیوگرافی
دکتر حاجیکریمی مدرک کارشناسی مهندسی عمران و کارشناسی ارشد مهندسی سازه خود را از دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران دریافت نمود و به دنبال آن در سال 1397 موفق به اخذ مدرک دکتری تخصصی در گرایش راه و ترابری از دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلیتکنیک تهران) شد. ایشان هماکنون استادیار گروه راه و ترابری دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر میباشد. دکتر حاجیکریمی بیش از 30 مقاله پژوهشی در مجلات تخصصی در زمینههای اصلاح قیر، مدلسازی عددی و تعیین ویژگیهای ویسکوالاستیک مصالح آسفالتی با همکاری اساتید دانشگاههایNorth Carolina A&T ، دانشگاه ایالتی آریزونا و دانشگاه لیموژ فرانسه به چاپ رسانده است. با توجه به تجارب کسب شده در زمینه مکانیک محاسباتی در دوره کارشناسی ارشد، در دوره دکتری تخصصی و به ویژه در دوره فرصت مطالعاتی در دانشگاه لیموژ بر مدلسازی عددی رفتار ویسکوالاستیک ناهمگن مصالح آسفالتی متمرکز گردید. دکتر حاجیکریمی در سال 1398 به عنوان محقق جوان برتر در یازدهمین همایش و نمایشگاه قیر و آسفالت از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انتخاب شده است. ایشان در حال حاضر بر استفاده از رویکرد چندمقیاسی با هدف بررسی جنبههای مختلف رفتار رئولوژیکی و مکانیکی قیر و مصالح آسفالتی تمرکز نموده است.
Biography
Dr. Hajikarimi received his Bachelor’s and Master’s degrees in Civil Engineering and Structural Engineering from the University of Tehran followed up by receiving his Ph.D. in Pavement Engineering from Amirkabir University of Technology (Tehran Polytechnic) in 2018. Dr. Hajikarimi is currently an Assistant Professor and Director of Advanced Pavement Laboratory at the Department of Civil & Environmental Engineering of Amirkabir University of Technology. He published more than 30 research articles in bitumen modification, viscoelastic characterization, and numerical modeling of bituminous materials in collaboration with faculty members of North Carolina A&T University, Arizona State University, and University of Limoges. Considering his background in computational mechanics, he focused on heterogeneous viscoelastic numerical modeling of bituminous composites during his Ph.D., especially when he was passing a sabbatical at the University of Limoges in France. Dr. Hajikarimi received the Best Young Researcher Award in the 11th Bitumen, Asphalt and Machinery Conference & Exhibition in 2019. He is currently focused on using the multi-scale approach to investigate different aspects of bitumen and bituminous composites’ rheological and mechanical behavior.