آگهی برگزاری وبینار علمی در زمینه روسازی و مواد آسفالتی

طراحی، تولید و اجرای مخلوط های آسفالتی بازیافتی

Design, Production and implementation of recycled asphalt mixtures

علی منیری، دکتری راه و ترابری از دانشگاه علم و صنعت ایران

چهارشنبه 29 بهمن 1399، ساعت 15:00 تا 16:30

لینک ورود:

https://vc.sharif.edu/ch/civil-seminar

نحوه ورود: آزاد و بدون نیاز به پسورد، بر روی گزینه “میهمان” کلیک و درج نام خود  وارد شوید.

چکیده

با توجه به قیمت بالای قیر و محدودیت منابع طبیعی از جمله مصالح سنگی، در دهه­‌های اخیر استفاده مجدد از تراشه‌های آسفالت بازیافتی بیش از پیش مورد توجه دست اندرکاران قیر و آسفالت در سراسر دنیا قرار گرفته است. با این حال بدون شناخت خصوصیات تراشه آسفالت و تأثیر آن بر عملکرد مخلوط‌های آسفالتی داغ، برنامه‌ریزی برای استفاده مجدد از این مصالح بازیافتی نباید صورت گیرد. مطالعات گذشته نشان داده است که سختی بیشتر قیر تراشه باعث افزایش مد.ل برجهندگی مخلوط‌های حاوی تراشه در مقایسه با مخلوط‌های آسفالتی نو ، و در نتیجه مقاومت بیشتر آنها در برابر پدیده شیارشدگی می‌شود. همچنین با توجه به ساختار لایه‌ای غشاء قیر جدید بر روی غشاء قیر پیرشده در مصالح آسفالت بازیافتی این مخلوط‌ها مقاومت بهتری نسبت به مخلوط نو با سنگدانه مشابه در برابر پدیده عریان شدگی دارند. با این حال قیر پیرشده ترد و شکننده است و این موضوع منجر به مقاومت پایین مخلوط‌های بازیافتی در برابر خستگی و ترک‌خوردگی می‌شود. از طرفی ویسکوزیته بالای قیر پیر شده در مخلوط‌های بازیافتی موجب شده است تا اختلاط، پخش و تراکم این مخلوط‌ها با مشکل مواجه شود. برای رفع این مشکلات استفاده از جوانسازها پیشنهاد شده است. جوانسازها برای جبران بخشی از مالتن‌های از دست رفته در قیر پیرشده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در همین راستا استاندارد ASTM D4552 دستورالعملی برای استفاده از جوانسازها ارائه کرد. با این حال با توجه به پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در سا‌ل‌های اخیر این دستورالعمل نیاز به بازنگری دارد. در حال حاضر برای استفاده از جوانسازها می‌توان از دستورالعمل انجمن روسازی آسفالتی اروپا (EAPA) و یا NCHRP 9-58 استفاده کرد که جزئیات آن در این وبینار ارائه شده است.

برای طرح اختلاط مخلوط‌های بازیافتی، مراحل نمونه‌گیری و انجام آزمایش‌های اولیه برای شناخت قیر و مصالح موجود در تراشه می‌توان از روش گام به گام ارائه شده در NCHRP-452 و NCHRP-752 استفاده کرد. همچنین دستورالعمل MS-2 نیز مطالب مفیدی در خصوص طرح اختلاط مخلوط‌های بازیافتی دارد که جزئیات طراحی مخلوط در وبینار ارائه خواهد شد.

مطالب قابل ارائه برای نکات اجرایی و عملیاتی مخلوط‌های آسفالتی بازیافتی اعم از نحوه تراش آسفالت، نحوه دپوکردن تراشه‌ها، نحوه انجام آزمایش‌ها در محل، اصلاحات مورد نیاز برای تولید مخلوط‌های بازیافتی، نحوه حمل، پخش و تراکم مخلوط‌های بازیافتی از کتاب “مروری برتجربیات استفاده از تراشه آسفالت بازیافتی در مخلوط‌های آسفالتی” منتشر شده توسط اداره فدرال بزرگراه‌های آمریکا (FHWA) و کتاب “بهترین روش برای مدیریت RAP و RAS” منتشر شده توسط انجمن روسازی آسفالتی آمریکا (NAPA) استفاده کرد. در نهایت چالش‌هایی که در استفاده از مصالح تراشه آسفالت بازیافتی ممکن است اتفاق بیافتد نیز ارائه خواهد شد. این موارد شامل نحوه مدیریت دپوی تراشه‌ها زمانی که تراشه آسفالت از منابع مختلف و متفاوت با یکدیگر مخلوط شده‌اند، نحوه اضافه کردن جوانساز به تراشه‌ها، و نحوه عمل‌آوری برای نفوذ جوانساز به قیر پیر شده می‌باشد.

بیوگرافی

علی منیری دانش‌آموخته دکتری راه و ترابری از دانشگاه علم و صنعت ایران است. او در سال 1398 از رساله دکتری خود با عنوان ارائه مدل پیش‌بینی مقاومت مخلوط‌های آسفالتی بازیافتی اصلاح‌شده با الیاف در برابر ترک‌خوردگی تحت راهنمایی آقای دکتر حسن زیاری دفاع کرده است. وی مشاوره پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد با موضوعات بررسی تأثیر انواع جوانساز بر خصوصیات عملکردی مخلوط‌های آسفالتی، پیرشدگی مجدد مخلوط‌های آسفالتی حاوی درصدهای بالای تراشه آسفالت و اصلاح مخلوط‌های آسفالتی بازیافتی را نیز بر عهده داشته است و در این راستا 9 مقاله بین‌المللی با موضوعات مرتبط با بازیافت آسفالت به چاپ رسانده است. همچنین او در زمینه استفاده از روش مکانیک شکست در پیش‌بینی شروع و رشد ترک در مخلوط‌های آسفالتی فعالیت‌های زیادی داشته و در این زمینه نیز مقالات متعددی به چاپ رسانده است. سایر فعالیت‌های پژوهشی او شامل مشارکت در پروژه‌های امکان‌سنجی استفاده از پودر کربن آمورف و سرباره مس به‌عنوان مصالح در مخلوط‌های آسفالتی، راستی آزمایی آزمایش LAS برای پیش‌بینی عمر خستگی قیرهای پلیمری، راستی آزمایی مدل GMTS برای تخمین چقرمگی شکست مخلوط‌های آسفالتی در مود دو با استفاده از داده‌های مود یک و ارائه مدل برای بهینه‌سازی طرح اختلاط مخلوط بتن خود متراکم می‌باشد. عنوان پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد وی ارزیابی مخلوط‌های آسفالتی نیمه‌گرم حاوی درصدهای مختلف سرباره مس بود است. از مهم‌ترین تجربیات اجرایی او در زمینه بازیافت آسفالت می‌توان به طراحی و نظارت بر اجرای مخلوط آسفالت بازیافت گرم درجا در محورهای شریانی استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان در مهندسین مشاور راهبرد تردد پارس و راه‌اندازی سیستم بازیافت آسفالت با درصد بالا مخصوص معابر کم ترافیک در شرکت دانش‌بنیان آسفالت سبز هیرکان نام برد.